De lente is een nieuw begin: de zon komt terug, dieren en planten krijgen nieuw leven en al het donkere en grauwe van de winter maakt plaats voor licht en kleuren. Ook wij staan te popelen om na deze grauwe periode te beginnen aan een muzikale lente. Om deze in te luiden, presenteren we een gevarieerd programma vol lentekriebels!
Ravel voelt het voorjaar als een aansporing om terug te kijken. Niet uit melancholie, maar als ode aan overledenen. Zijn oorspronkelijke inspiratie is barokcomponist François Couperin, maar wanneer hij de suite na de Eerste Wereldoorlog afmaakt, doet hij dat als eerbetoon aan zijn vrienden die die periode niet hebben overleefd.
Wagner daarentegen voelt heel andere lentekriebels. Nadat hij zijn intrek neemt op het landgoed van zijn geldschieter en diens vrouw, schrijft zij gedichten die Wagner op muziek zet. Dat haar rol in deze liederen pas na haar dood bekend mocht worden, zult u zich kunnen voorstellen als u de teksten hoort.
Beethoven, tenslotte, neemt ons mee op een wandeling door de natuur. We horen onder andere vogels (herkent u ze?), een storm en een herdersliedje. Is er een mooiere manier om de lente in te luiden?
Aanvang: 2 april 2022, 20:00
Locatie: Lutherse Kerk, Den Haag
Dirigent: Aafko Boonstra
Solist: Caroline Cartens
Programma:
Ravel - Le Tombeau de Couperin
Wagner - Wesendonck Lieder
Beethoven - Symfonie no. 6 “Pastorale”
Klik hier voor tickets!
-
Sopraan CAROLINE CARTENS studeerde cum laude af aan het Koninklijk Conservatorium, de Dutch National Opera Academy en de CNIPAL-operastudio. Ze was prijswinnares op het Concours d’Opera de Marseille en is gespecialiseerd in zowel hedendaagse muziek als het grote operarepertoire. Ze heeft een breed repertoire variërend van Violetta La traviata (RAP-Reisopera), Najade Ariadne auf Naxos (Reisopera), Bloemenmeisje Parsifal (DNO), Elisabeth Tannhauser (Understudy DNO), Helena A Midsummer Night’s Dream (DNOA), La Contessa Le nozze di Figaro (Barokopera Amsterdam) Donna Anna Don Giovanni, tot Bleke Dame in De speler van Prokovjev (DNO), Berta in Il barbiere di siviglia (Reisopera) en wereldpremières als Huba de Graaff’s De Dood van Poppea, Seung-Ah Oh’s Lege Wieg, Peter-Jan Wagemans’ Legende (DNO) en Chiel Meijering’s Alzheimer en Grenspost Zinnenwald (De Ereprijs). Als soliste zong ze onder meer Mozarts Requiem, Beethovens Mis in C (Orchestre National de Cannes-PACA), Verdi’s Requiem (Gelders Orkest), Brahms Requiem (I Romantici), Strauss Vier Letzte Lieder en Stravinsky’s Les Noces. Toekomstige engagementen betreffen Pynarello’s Passie Highlights.
Caroline is een van de oprichters van het Platform voor Freelance Musici en strijdt in die hoedanigheid voor betere arbeidsvoorwaarden, meer solidariteit en een groter draagvlak in de maatschappij voor freelance musici. Ook is ze bestuurslid bij de Creatieve Coalitie, een koepelorganisatie die meer dan 50.000 werkenden in de kunsten representeert. Naast haar werk als sopraan en belangenbehartiger werkt Caroline voor het Koninklijk Conservatorium, waar ze verantwoordelijk is voor Practicum Musicae en Start-Up! en studeert ze Rechtsgeleerdheid en Fiscaal Recht aan de Universiteit Leiden.