5 april 2024 - Hartebrugkerk, Leiden

Programma

  • Die Geschöpfe des Prometheus, Ludwig van Beethoven

  • Symfonie Nr.9 in C-majeur, D. 944 ‘De Grote’, Franz Schubert

Het Practicum Musicae Orkest

Het Practicum Musicae Orkest (PMO) biedt sinds najaar 2019 een plek aan studenten die zich zowel academisch als muzikaal op hoog niveau ontwikkelen. Opgericht door studenten van de gelijknamige minor aangeboden door de Universiteit Leiden en het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, richt het orkest zich in de eerste plaats op deelnemers van dit programma, maar daarnaast ook op andere (oud­)studenten die op hoog niveau musiceren. Voor deze groep biedt het PMO mogelijkheden om naast de individuele opleiding ook orkest­ en samenspel te ontwikkelen en kennis van repertoire voor klein­symfonisch en kamerorkest op te bouwen.

Naast een focus op een hoger niveau en kleiner bezette werken, onderscheidt het PMO zich van andere (studenten­)orkesten door telkens ook te zoeken naar een academische en/of maatschappelijke relevantie. Zo heeft het orkest in de zomer van 2022 een uitvoering van de muziek voor de Midzomernachtsdroom van Mendelssohn gecombineerd met een lezing voor de orkestleden over het werk van Shakespeare, een verkorte vertolking van het verhaal voor het publiek en een link met de Boerhaavedag in het kader van Leiden European City of Science 2022.

Georgios Andreadis

Foto door Kang Li

Georgios Andreadis

Georgios Andreadis (1997) is sinds afgelopen november de dirigent van het Practicum Musicae Orkest. Voor hij het dirigeerstokje oppakte was hij al vele jaren actief als orkestspeler.  Zo was hij concertmeester bij onder andere Het Klassiek Collectief en Collegium Musicum Traiectum en altvioolaanvoerder bij het Ricciotti Ensemble en – jawel – het Practicum Musicae Orkest. Tussendoor speelde hij waar mogelijk ook nog slagwerk en was hij bij Ensemble ZOEF sinds de oprichting in 2018 tot dit jaar actief als altviolist, slagwerker én projectopzetter. Zo speelde hij met dit ensemble voor CD-opnames en live op NPO Klassiek, maar zorgde hij er ook mede voor dat mensen in het speciaal onderwijs, mentale zorginstellingen en dak- en thuislozenopvangen van muziekvoorstellingen konden genieten. Directielessen volgt Georgios bij Alejandro Cantalapiedra en Sander Teepen. In het dirigeren komen zijn liefdes voor alle instrumenten en hun verschillende rollen in het orkest samen. Als dirigent hoopt Georgios dan ook de spelers te inspireren om het beste uit de muziek te halen en de verbinding met het publiek te leggen.

Die Geschöpfe des Prometheus, Ludwig van Beethoven

Het concert zal beginnen met de spectaculaire Ouverture van het ballet 'De wezens van Prometheus’. De muziek voor dit ballet, gecomponeerd in 1801 door Ludwig van Beethoven. Een van de absolute Titanen van de westerse muziek. 

Het is Beethovens enige complete ballet, interessant is het daarom ook te weten dat Beethoven geheel toevallig is gevraagd om de muziek te componeren. De geschiedenis van het Ballet begint bij de Italiaanse danser en choreograaf Salvatore Viganò. Hij kreeg de opdracht een werk te presenteren voor de aartshertogin Maria Theresa bij het Weense hof theater. Het was Viganò die het mythische onderwerp van Prometheus koos. 

Prometheus een figuur uit de Griekse mythologie vooral bekend uit de tragedie Prometheus geboeid, waarin de Titaan tegen het gezag van de oppergod Zeus inging en uit liefde voor de mensheid ‘het vuur’ bij de Olympische goden stal, om de mensheid te scheppen uit klei. Deze mythe wordt in het ballet totaal gemoderniseerd. Prometheus vindt de mensheid in een staat van onwetendheid en besluit de ideeën te vinden in de wetenschap en de kunst met de mensheid te delen. Volledig in lijn met de beweging die men de Verlichting is gaan noemen.

Viganò componeerde over het algemeen zelf de muziek bij zijn voorstellingen, maar was zich maar al te bewust van zijn eigen componeer talent, gezien de prestige van deze voorstelling, heeft hij aan Beethoven gevraagd om de muziek voor het ballet te componeren.

Het onderwerp resoneerde direct bij Beethoven en hij ging aan de slag. 

De ouverture geschreven in een periode waarin Beethoven dé rockster van Wenen werd, en deze muziek is precies zoals we rockster Beethoven kennen. Vanaf de eerste noot zijn we gegrepen door een heldhaftige intensiteit. Daarna worden we meegesleept in een uiterst charmante langzame introductie, voordat de muziek totaal op leeft! De levendigheid en virtuositeit leveren een sprankelende tour de force op die je niet snel zal vergeten… en dat is slechts het begin…

Symfonie Nr.9 in C-majeur, D. 944 ‘De Grote’

Na Beethovens ouverture klinkt dit grootse werk! Lang heeft men vermoed dat deze symfonie het product is geweest van Schuberts laatste levensjaar (1828). Schubert was indertijd slechts 31… Schubert was ernstig ziek, hij leed al lange tijd aan syfilis dat hij naar alle waarschijnlijkheid heeft opgelopen na een bezoekje gebracht te hebben aan enkele Weense prostituees. Schubert was een groot feestbeest en had zo’n ongelofelijke reputatie, dat de feestjes waar hij kwam naar hem vernoemd werden (de zogeheten ‘Schubertiaden’). De grote hoeveelheden alcohol en zijn seksuele losbandigheid hebben hem de ziekte gegeven waaraan hij in 1828 zou overlijden. 

Als u hierdoor het vermoeden krijgt dat er een zwaarmoedig programma vol zware en trieste muziek op u staat te wachten, beloof ik u dat u compleet versteld zal staan.

 Ja, het klopt dat Schubert leefde in de wetenschap dat hij op jonge leeftijd zou komen te overlijden, maar dat mocht zijn pret in het schrijven van muziek niet drukken. Er brak een ongelofelijke creatieve periode aan, waarin Schubert de meest  geweldige muziek schreef, die alles behalve de indruk geeft dat deze jonge man zijn einde tegemoet ging. De muziek is fris, vitaal en virtuoos, doordrenkt met levensenergie! 

Inmiddels weten we dat Schubert begonnen is met deze symfonie componeren in de zomer van 1825. Uit brieven weten we dat het stuk compleet georkestreerd was in het voorjaar van 1826 en dat Schubert de muziek heeft opgestuurd naar het ‘Gesellschaft der Musikfreunde’ met een toewijding aan die vereniging. In reactie daarop kreeg Schubert een klein beetje betaald en een regeling met de belofte dat de orkestpartijen zouden worden geprint. In de winter van 1827 is het werk in privésferen doorgespeeld (hoewel de exacte datum en de dirigent onbekend zijn). 

Na die fatale avond is het werk bestempeld als veel te lang en veel te lastig voor het amateurorkest van het conservatorium.  Vandaar ook dat wij als orkest, bestaande uit Practicum Musicae studenten, ons zo geroepen voelden om dit fantastische werk op te pakken. 

Na Schuberts dood is het werk overigens lang in de vergetelheid geraakt. Tot in 1838 (tien jaar na de dood van Schubert) ging Robert Schumann op bezoek ging bij de broer van de componist (genaamd Ferdinand Schubert). Toen Schumann zijn ogen legde op het manuscript van de 9e symfonie, heeft hij direct zijn bewondering voor het stuk uitgesproken.

Ferdinand gaf Schumann een kopie mee naar Leipzig waar Felix Mendelssohn-Bartholdy het eerste publieke optreden van de symfonie heeft verzorgd. Waar Schumann op zijn beurt weer lovend over schreef in zijn ‘Neue Zeitschrift für Musik’. Hij prees vooral de ‘hemelse lengte’ van het werk. ‘De grote’ 9e van Schubert begon uit de vergetelheid te raken. 

Makkelijk is die route niet geweest, toen Mendelssohn het stuk meenam naar Londen en Parijs om het stuk met de lokale orkesten uit te voeren, hebben de orkestmusici Mendelssohn keihard uitgelachen. Zulke absurd lange en moeilijke muziek zouden ze echt niet uitvoeren. 

Gelukkig weten we nu beter! De muziek is zeer ambitieus en gewaagd op zoveel verschillende vlakken: het sprankelende karakter, het gigantische orkest waarvoor het is geschreven, de zeer verregaande muzikale innovaties… etc… etc… Het stuk wordt gezien als het allerbeste stuk dat Schubert voor orkest heeft gemaakt. Een juweel binnen zijn oeuvre.

Ga er goed voor zitten en geniet van de “hemelse lengte” van deze symfonie.

Bedankt voor uw komst, tot ziens!